De OV-knoop Brainportregio Eindhoven wordt een knooppunt van hoge kwaliteit. Hier ontmoeten bus, trein, taxi, deelvervoer en fiets elkaar. En is er plek voor alle belangrijke regionale, nationale en internationale verbindingen. We gaan flink wat dingen aanpassen in en rondom het station. Hoe we de uitbreiding van het station precies gaan inrichten, staat nog niet vast. Je leest op deze pagina welke stappen we gaan doorlopen om samen tot de beste uitkomst te komen.
Aanpassingen aan het station
Wat ging vooraf?
De afgelopen jaren zijn er oriënterende onderzoeken uitgevoerd. Door de onderzoeken weten we welke wijzigingen nodig zijn om het station toekomstbestendig te maken en hoeveel dit gaat kosten. We hebben met de provincie en het Rijk afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten. Daarom kunnen we nu starten met de MIRT-verkenning. In het startdocument lees je welke eerdere afspraken er zijn gemaakt. Je vindt dit document onderaan de pagina.
Ook is er besloten dat er extra woningen gebouwd gaan worden aan de noord- en zuidzijde van het station. Hierdoor is er weinig ruimte voor de uitbreiding van het busstation. Daarom hebben we de voorkeur om een ondergronds busstation te creëren. Er is dan meer plek voor woningen en een aantrekkelijk stationsplein. Een andere optie is een half verdiept busstation.
Wat is een MIRT-verkenning?
MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Dit is een programma van de Rijksoverheid voor grote projecten op het gebied van spoor-, weg- en waterbouw. Een MIRT-proces bestaat uit vier fases:
- Voorbereidingsfase; in deze fase wordt onderzocht wat precies het project is en hoe dit betaald kan worden. Deze fase eindigt met een startbeslissing.
- Verkenningsfase; in deze fase werken we van veel oplossingen toe naar één oplossing (voorkeursalternatief). Deze fase eindigt met een voorkeursbeslissing.
- Planning- en studiefase; in deze fase wordt het voorkeursalternatief verder uitgewerkt, zodat dit klaar is voor een aannemer om te bouwen. Deze fase eindigt met een projectbeslissing.
- Aanlegfase; in deze fase wordt het ontwerp buiten gebouwd. Deze fase eindigt met een opleveringsbeslissing.
Momenteel zijn we bezig met de verkenningsfase. We onderzoeken mogelijke oplossingen en werken deze uit op schetsniveau. Deze fase duurt ongeveer twee jaar.
Wat gaat er veranderen?
Eindhoven Centraal
Het busstation, spoor en treinstation moeten worden uitgebreid. Alleen zo kunnen we de groei van het aantal bus- en treinreizigers de komende jaren aan. Er zijn meer aanpassingen nodig om het station toekomstbestendig te maken. Er is namelijk nu al te weinig ruimte voor het stallen van fietsen. En er ontbreken andere voorzieningen, zoals ruimte voor deelvervoer en een goede verbinding met de omgeving. Kortom, er moet veel gebeuren om de overstap van verschillende vervoersmiddelen beter op elkaar aan te laten sluiten. De gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant zijn verantwoordelijk voor dit gedeelte, ook wel de multimodale knoop genoemd. ProRail voert de veranderingen aan het spoor uit, zoals het ontwikkelen van twee extra sporen.
Aanpassingen aan het spoor
Om meer treinen te kunnen laten rijden, zijn er niet alleen aanpassingen bij Eindhoven Centraal nodig. Ook op andere plekken gaat ProRail onderzoeken uitvoeren, zoals de vrije kruising bij Tongelre. Meer informatie is te vinden op de website van ProRail.
Hoe kan ik meedenken?
We nodigen je graag uit om mee te denken! In november hebben we twee informatiebijeenkomsten georganiseerd. Er zullen nog veel momenten volgen, omdat we het belangrijk vinden dat je op de hoogte blijft van de plannen en deze kan aanvullen. Daarom zullen we de omgeving in alle fases betrekken. Een gedetailleerde planning volgt nog.
Een ingewikkelde puzzel
Jouw aanbevelingen zijn erg waardevol! Jij kent de omgeving het beste, dus geef bij ons aan welke kansen je ziet of welke zorgen je hebt. We zijn benieuwd welke oplossing jij voor ogen hebt. Natuurlijk moeten de aangedragen oplossingen wel bijdragen aan de toekomstbestendigheid van het station en moeten deze uitvoerbaar zijn. De beschikbare ruimte en het budget zijn hierin bepalend. Vooral het gebrek aan ruimte zorgt ervoor dat het een ingewikkelde puzzel wordt. Maar samen lossen we deze puzzel op!
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Waar vind ik meer informatie?
- Startdocument MIRT-verkenning
- Plan van aanpak MIRT-verkenning. Dit document is vast gesteld door de gemeente Eindhoven, de provincie Noord-Brabant, ProRail, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Ministerie van Binnenlandse Zaken Koninkrijkrelaties, en de NS.
- Participatieplan in het kort (analysefase)
- Uitgebreid participatieplan (analysefase)
- Verslag informatieavonden november 2023
- Panelen informatieavonden november 2023