Het ontwerp is het resultaat van een intensief participatieproces. Gedurende het ontwerpproces hebben vele bewoners, ondernemers en anderen die zich betrokken voelen bij het Wilhelminaplein meegedacht over het ontwerp.
Bekijk hieronder het definitief ontwerp en het participatieverslag.
Waarom gaan we het Wilhelminaplein herinrichten?
We willen het stenige en verouderde plein een groene, aantrekkelijke invulling geven, met oog voor het eigen, typerende karakter van het Wilhelminaplein. Een plein waar het plezierig wonen en werken is. En een plein dat uitnodigt én ruimte blijft bieden om elkaar te ontmoeten. Ergens op het plein, op een van de terrasjes of tijdens een evenement.
Hoe gaat het nieuwe Wilhelminaplein eruit zien?
Definitief ontwerp in het kort
De herinrichting van het Wilhelminaplein maakt van het plein een prettige, groene bestemming in de stad. Omwonenden en bezoekers kunnen er lekker buiten zitten, ergens op het plein of op een van de gezellige terrasjes, of een evenement bezoeken. Er is minder ruimte voor de auto. Het plein richt zich meer op de bezoekers die graag op het terras komen zitten, elders op het plein van de reuring willen genieten, of een rustiger plekje op willen zoeken.
Verkeer op het plein is slechts bestemmingsverkeer voor de wijk en er wordt alleen door vergunninghouders op het plein geparkeerd. De rijbaan tussen de Heilige Geeststraat en Prins Hendrikstraat wordt opgeheven om veiliger en prettiger op het terras te kunnen zitten. Het plein krijgt ook veel meer groen. Maar tegelijkertijd blijft er ook ruimte voor de evenementen die door het jaar heen plaatsvinden. Om dat mogelijk te maken, wordt een deel van het plein multifunctioneel inzetbaar.
Vaste groenvakken met bomen in de volle grond zorgen voor een fijne verblijfsplek op warme dagen, door schaduw te bieden en de lucht te koelen. Ook ontnemen ze het zicht op langsrijdende of geparkeerde auto’s en beperken ze de kans op wateroverlast door extreme piekbuien. Het gelijkvloerse ontwerp van het plein accentueert de fraaie historische gevels die het plein omkaderen en nodigt uit om over het plein te lopen in plaats van omheen. Ook krijgt het kunstwerk ‘Gekooide vrijheid’ (monument voor Amnesty International) een plek op het plein waar het goed tot zijn recht komt.
Meer informatie over het definitief ontwerp? Bekijk hieronder de uitgangspunten en het definitief ontwerp (inclusief plankaart met toelichting).
De belangrijkste uitgangspunten op een rij
Wat zijn de belangrijkste uitgangspunten voor het definitief ontwerp Wilhelminaplein?
- We gaan uit van een goede verhouding tussen groen en verharding, waarmee het Wilhelminaplein een groen plein wordt en geen park.
- We passen evenementen in het ontwerp in, onderbouwd vanuit onderzoeksresultaten.
- We zorgen voor robuust groen, ook met oog op evenementen.
- We ontwerpen verblijfsplekken die ruimte geven aan verblijven, maar niet uitnodigend zijn voor het doen ontstaan van hangplekken.
- We zorgen voor parkeerplekken voor vergunninghouders, onderbouwd vanuit onderzoeksresultaten. Betaald parkeren op huidige parkeerterrein en langsparkeren verdwijnen.
- We passen de huidige terrassen en onderdelen zoals fietsparkeren en vuilcontainers in.
- We passen de verkeerscirculatie aan: instellen tweerichtingsverkeer op noordelijke baan en opheffen autoverkeer tussen Heilige Geeststraat en Prins Hendrikstraat.
Groen/verharding
- Maximaal vergroenen.
- Goede verhouding groen-verharding.
- Geen park maar een plein.
- Robuust groen.
Het centrale plein (circa 1.200 m2) biedt ruimte voor terrassen, de duurzame markt en evenementen. Ter hoogte van Sint Catharinastraat wordt een verhard oppervlak van 600 m2 aangelegd, bedoeld voor parkeren (vergunninghouders) en een aantal dagen per jaar als extra ruimte voor grotere evenementen. Het plein wordt omkaderd door de nieuwe Eindhovense steen van de binnenstad. De rijbanen zijn onderdeel van het plein. Vaste groenvakken omarmen het plein, zorgen voor schaduwrijke plekken, verkoelen de lucht op hete dagen en ontnemen het zicht op langsrijdende en geparkeerde auto’s. Het plein wordt van gevel tot gevel op één niveau aangelegd, met uitzondering van de plantvakken. Bestaande vitale bomen worden behouden. Plantvakken worden waar nodig voorzien van bescherming (hogere banden), al dan niet in combinatie met zitelementen.
Autoparkeren
- Opheffen betaald parkeren (parkeerterrein nabij Willemstraat).
- 15 parkeerplaatsen voor vergunninghouders.
- Opheffen langsparkeren.
Het nieuwe plein biedt meer ruimte voor groen en minder ruimte voor verkeer en autoparkeren. Op het plein is nog ruimte voor 15 parkeerplekken voor vergunninghouders (inclusief een plek voor elektrisch laden). Verder komen er twee plekken voor deelauto’s (locatie wordt nader bekeken) en twee voor mindervaliden (vooralsnog langs Catharinastraat). De 24 parkeerplaatsen voor betaald parkeren nabij de Willemstraat verdwijnen. Ook de parkeerplaatsen langs de rijbaan verdwijnen. Handhaving moet eraan bijdragen dat oneigenlijk gebruik van parkeerplaatsen voor vergunninghouders vermindert.
Verkeer
- Aanpassen verkeerscirculatie.
- Auto is te gast op het Wilhelminaplein.
- Alle bestemmingen op en rond het Wilhelminaplein moeten bereikbaar blijven.
We passen de verkeerscirculatie aan, waarbij we tweerichtingsverkeer instellen op de noordelijke rijbaan en het autoverkeer opheffen tussen Heilige Geeststraat en Prins Hendrikstraat.
Evenementen
- Ongeveer 1.800 m2 ruimte voor evenementen: voor huidige evenementen en huidige aantal bezoekers.
- Ruimte voor evenementen wordt verdeeld over twee oppervlaktes (1.200 m2 en 600 m2) die met elkaar verbonden zijn.
- Aantasting groen door evenementen moet voorkomen worden.
De centrale pleinruimte (circa 1.200 m2) biedt ruimte voor evenementen. Voor grotere evenementen (zoals Koningsdag en carnaval) is nog 600 m2 extra ruimte beschikbaar; de ruimte die als basis is bedoeld voor parkeren voor vergunninghouders. De twee ruimtes zijn via een brede doorgang met elkaar verbonden. Op deze wijze is er genoeg ruimte voor alle te verwachten bezoekers, ook op piekmomenten.
Fietsparkeren
- Voldoende fietsparkeerplekken voor dagelijkse situatie.
- Fietsparkeerplekken veelal geconcentreerd.
- Geen voorzieningen voor fietsparkeren ter hoogte van woningen.
- Bij evenementen mogelijkheid van extra parkeercapaciteit.
Voor fietsers zijn er straks 76 parkeerplekken aan de kopse kant van het plein (langs Willemstraat). Indien nodig kan het aantal fietsparkeerplekken worden uitgebreid in het entreegebied.
Definitief ontwerp
Bekijk hieronder het definitief ontwerp, met meer informatie over de ruimtelijke opzet en de plankaart met toelichting.
Hoe is de participatie tijdens het ontwerpproces verlopen?
Het opstellen van het ontwerp gebeurde fasegewijs met bewoners, ondernemers en iedereen die zich betrokken voelt bij de toekomst van het Wilhelminaplein. Gedurende het ontwerpproces organiseerden we verschillende bijeenkomsten en gesprekken.
Inventarisatiefase
Op 5 juli 2023 was er een eerste bijeenkomst voor bewoners, ondernemers en pandeigenaren aan het Wilhelminaplein (zie presentatie hieronder). Ook voerden we gesprekken met organisatoren van evenementen en met stedelijke belangenorganisaties. Verder hebben we tijdens een pleinsessie op 30 september 2023 veel reacties ontvangen over de beoogde herinrichting van het Wilhelminaplein. Ook kon iedereen via deze site een reactie achterlaten.
Alle resultaten van de bijeenkomsten, gesprekken en online reacties kun je in onderstaande ‘Rapportage samenspraak inventarisatiefase’ bekijken.
Schetsontwerpfase en aanvullende onderzoeken
Op basis van de ambities voor het plein en de resultaten uit de samenspraak inventarisatiefase hebben we een schetsontwerp opgesteld, waarop zo’n 350 Eindhovenaren hebben gereageerd in januari 2024, tijdens een bijeenkomst en/of online.
Hieronder kun je drie ontwerpposters van het schetsontwerp terugkijken en de rapportage van alle reacties die we op het schetsontwerp hebben ontvangen.
De ontvangen reacties op het schetsontwerp gaven aanleiding om twee onderdelen uit het schetsontwerp nader te laten onderzoeken: een onderzoek naar de ruimte en voorwaarden voor evenementen (in combinatie met groen), en een onderzoek naar de parkeerdruk in het parkeervergunningengebied de Bergen. De uitkomsten van beide onderzoeken kun je hieronder bekijken.
Voorlopig ontwerpfase
Na het beoordelen van alle reacties en de aanvullende onderzoeksresultaten, hebben we een voorlopig ontwerp opgesteld en half mei 2024 gepresenteerd. Bekijk hieronder de presentatie en het voorlopig ontwerp. Ook kun je hieronder het ‘Participatieverslag van voorlopig ontwerp naar definitief ontwerp bekijken’ met daarin alle reacties op het voorlopig ontwerp (inclusief samenvatting en gemeentelijke reactie).
Het definitief ontwerp kun je hierboven bekijken.
Wanneer starten de werkzaamheden?
Tot medio 2025 vinden nog enkele verdere uitwerkingen plaats en lopen de voorbereidingen voor de aanbesteding en de uitvoeringsfase. Het streven is om in de tweede helft van 2025 te beginnen met de werkzaamheden. De exacte periode en fasering wordt nog afgestemd met een vertegenwoordiging van bewoners en ondernemers.
Waar vind ik meer informatie?
Via deze projectpagina houden we je op de hoogte van het ontwerpproces voor het nieuwe Wilhelminaplein. Heb je vragen over de herinrichting van het Wilhelminaplein? Stuur dan een mail naar wilhelminaplein@eindhoven.nl.