Januari 2025 vervangen van tijdelijk asfalt door klinkers
Na overleg met vertegenwoordigers van ondernemers en bewoners is besloten om in januari 2025 het tijdelijk aangebrachte asfalt te gaan vervangen door gebakken klinkers. Ruim voor de start van de uitvoering geven we meer informatie over de werkzaamheden, fasering en bereikbaarheid. Waarom vervangen we het tijdelijke asfalt? Voor de herinrichting van de Kleine Berg is aangesloten bij de ontwerpprincipes van de vergrote binnenstad. Daarover is in maart 2024 besloten om af te stappen van het gebruik van asfalt en voor de bestrating van de middenstrook over te stappen op gebakken klinkers. De overige materialen blijven gelijk. In 2022 is op het Stratumseind gestart met het vergroenen en herinrichten van de binnenstad. Onlangs is de evaluatie van deze eerste fase afgerond. Ook is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om asfalt minder hittestress gevoelig te maken. De evaluatie én het onderzoek gaven aanleiding om te kijken naar alternatieven voor asfalt. Daarbij is een gebakken klinker als beste uit de afweging van materialen gekomen.
In afwachting van het alternatief voor de asfaltloper is bij de herinrichting van de Kleine Berg een tijdelijke asfaltlaag aangebracht en gaan we deze in januari 2025 vervangen. Lees meer over de nieuwe bestratingskeuze in de raadsinformatiebrief (met bijlagen) of in onderstaande infobrief:
Raadsinformatiebrief Bijsturing op project Herinrichting Binnenstad
Kleine Berg voetgangersgebied tussen Willemstraat en Bergstraat
De Kleine Berg is na de herinrichting tussen de Willemstraat en Bergstraat alleen nog toegankelijk voor bestemmingsverkeer, door het instellen van een voetgangersgebied. Met de herinrichting zijn ook alle openbare parkeerplaatsen in de Kleine Berg verdwenen. Laden en lossen blijft mogelijk binnen venstertijden. Ter hoogte van Kleine Berg 52 is een gehandicaptenparkeerplaats.
Deze maatregelen zijn aanvullend op het definitief ontwerp voor de herinrichting van de Kleine Berg. Ze zijn het gevolg van de aangenomen motie van de gemeenteraad (oktober 2023) om de Kleine Berg veilig en autovrij te maken.
Vrije motie: 'Maak de Kleine Berg weer veilig en autovrij'
Lees onderstaande infobrief voor meer informatie over de aanvullende maatregelen:
Waarom een nieuwe inrichting?
De inrichting van de straat voldeed niet meer aan de wensen van deze tijd. Bovendien was de straat toe aan groot onderhoud. Ook wilden we de Kleine Berg meer laten aansluiten bij de (winkel)straten in de binnenstad. Daarnaast past de herinrichting in de verdere ontwikkeling van het woon- en winkelgebied De Bergen.
Hoe ziet het definitief ontwerp eruit?
Er is een nieuw ontwerp gemaakt voor de herinrichting van de Kleine Berg. Het vorige ontwerp (april 2017) is niet uitgevoerd vanwege de wens om de herinrichting aan te laten sluiten op de nieuwe inrichting van de (winkel)straten in de binnenstad. In het nieuwe ontwerp is veel aandacht besteed aan de verkeersveiligheid en een prettige én groene woon- en verblijfsomgeving.
-
Definitief ontwerp Kleine Berg (maart 2024) (758.14 kB)
Hoe is de samenspraak tijdens het ontwerpproces verlopen?
Het concept van het nieuwe ontwerp hebben we besproken met de ondernemersstichting en bewonersvereniging De Bergen. Hieronder hun belangrijkste opmerkingen én de wijze waarop deze zijn verwerkt. Vervolgens hebben we het aangepaste ontwerp eind 2021 op deze site gepresenteerd en kon iedereen daarop reageren. Deze reacties hebben nog tot enkele aanpassingen geleid. De belangrijkste wijzigingen hebben we hieronder vermeld.
Aanvullende opmerking na motie gemeenteraad: de Kleine Berg is na de herinrichting tussen de Willemstraat en Bergstraat alleen nog toegankelijk voor bestemmingsverkeer, door het instellen van een voetgangersgebied. Na de herinrichting zijn ook alle openbare parkeerplaatsen in de Kleine Berg verdwenen. Laden en lossen blijft mogelijk binnen venstertijden. Ter hoogte van Kleine Berg 52 is plek voor een gehandicaptenparkeerplaats.
Bovengenoemde maatregelen zijn aanvullend op het definitief ontwerp voor de herinrichting van de Kleine Berg. Ze zijn het gevolg van de aangenomen motie van de gemeenteraad (oktober 2023) om de Kleine Berg veilig en autovrij te maken.
Over de verkeersveiligheid
Opmerking: “Een asfalt weg past niet bij het woonerf Kleine Berg en zal leiden tot verslechtering van de verkeersveiligheid. Auto’s zullen harder gaan rijden en voetgangers zullen zich niet genodigd en veilig voelen om op donker asfalt te gaan lopen. (…) Wij zien graag maximale snelheidsremmende maatregelen terugkomen in het plan omdat wij ons grote zorgen maken over de verkeersveiligheid van met name voetgangers.”
Om te bevorderen dat auto’s zich aan de maximumsnelheid van 15km/u houden, zijn in het definitieve ontwerp de volgende elementen opgenomen:
- De straat oogt smaller, doordat de middenstrook op diverse plekken wordt omsloten door vakken met groen.
- De kruisingen met de Bergstraat, Heilige Geeststraat en Prins Hendrikstraat worden verhoogd en uitgevoerd in dezelfde stenen als de stoepen.
- Aanvulling na reacties: dit doen we op nog twee plekken in de straat: in het eerste deel tussen de kruising Keizersgracht en Bergstraat, en op het laatste gedeelte ter hoogte van Kleine Berg nummer 60. Deze twee vlakken worden niet verhoogd uitgevoerd, maar het stoepmateriaal doorkruist hier wel de asfaltloper, waardoor de aandacht uitgaat naar het langzaam verkeer.
- Wijziging na reacties: de korte drempels van natuursteen die in het eerder gepresenteerde inrichtingsplan zaten, hebben we eruit gehaald. Deze drempels zouden trillingen kunnen veroorzaken in de aangrenzende panden. We denken dat de nieuwe inrichting met meer groen (waardoor het profiel smaller lijkt) en de verhoogde kruisingsvlakken de snelheid voldoende zal remmen. We zullen dus eerst bekijken wat de effecten zijn van de herinrichting. Mocht er toch hard gereden worden in de straat, kijken we op een later tijdstip of er aanvullende maatregelen getroffen moeten worden.
- Wijziging na motie gemeenteraad: met de herinrichting verdwijnen alle openbare parkeerplaatsen in de Kleine Berg. Ter hoogte van Kleine Berg 52 komt een gehandicaptenparkeerplaats,
- Er komen meer plekken om fietsen te plaatsen én meerdere zitgelegenheden.
- De Kleine Berg blijft een woonerf.
Voor een straat die begaanbaar moet blijven voor auto’s (en de hulpdiensten), zijn hiermee optimale snelheidsremmende maatregelen getroffen.
Voetgangers zullen zich hierdoor zeker uitgenodigd voelen om over de straat te lopen. En automobilisten, scooterrijders en fietsers zullen het gevoel hebben dat ze te gast zijn en langzaam horen te rijden.
Over het gebruik van asfalt
Opmerking: “Wij denken dat asfalt wat betreft onderhoud en lange termijn uitstraling niet de beste keuze is. Voor ondergrondse werkzaamheden aan leidingen etc. wordt het lastig het asfalt goed te herstellen.”
De ondergrondse kabels bevinden zich onder de stoepen. Alleen de riolering ligt onder het asfalt. Doordat we de huisaansluitingen bij de herinrichting vernieuwen, hoeven we daar de komende decennia niet meer bij. Het asfalt zal dus niet of nauwelijks opengebroken hoeven te worden.
Opmerking: “Daarnaast past asfalt niet bij de uitstraling van het gebied De Bergen en het doet afbreuk aan ons onderscheidend vermogen als gebied.”
In combinatie met de nieuwe steen in de stoepen (warm grijs met schakering van kiezeltjes in allerlei kleuren) en de natuurstenen banden vormt het bewerkte asfalt een rustige basis voor de inrichting van de Kleine Berg en de rest van de binnenstad. Daar bovenop zijn tal van mogelijkheden voor een onderscheidende uitstraling van de straat. Denk aan het vele (gevel)groen in de Kleine Berg, de terras uitstallingen en de kunst in de openbare ruimte.
De keuze voor asfalt is gemaakt toen de gemeenteraad in augustus 2019 de uitgangspunten heeft vastgesteld voor de inrichting van de (vergrote) binnenstad, waar het gebied de Bergen ook onder valt. Die uitgangspunten betreffen onder andere de stoep-straat-stoep indeling van de straat, de bestratingsmaterialen, het straatmeubilair en het groen. Het asfalt wordt bewerkt, waardoor het lichter is dan standaard asfalt en dus ook minder warmte vasthoudt.
Aanvullende opmerking na collegebesluit over nieuwe bestratingskeuze (maart 2024): de gemeente heeft besloten om af te stappen van het gebruik van asfalt en voor de bestrating van de middenstrook over te stappen op gebakken klinkers. Meer hierover kun je bovenaan deze projectpagina lezen, onder het kopje ‘Januari 2025 vervangen van tijdelijk asfalt door klinkers’.
Over meer groen in de straat
Opmerking: “De ondernemersstichting is bereid om mee te denken over het verder terugdringen van het aantal parkeerplekken ten behoeve van vergroening en klimaatadaptatie.”
Het aantal parkeerplekken in de Kleine Berg is in overleg met de ondernemersstichting teruggebracht van 13 naar 8 stuks.
Wijziging na motie gemeenteraad: met de herinrichting verdwijnen alle openbare parkeerplaatsen in de Kleine Berg. Ter hoogte van Kleine Berg 52 komt een gehandicaptenparkeerplaats.
De hoeveelheid groen is 8x zo groot geworden: van 25m2 in het eerste ontwerp naar 200m2 in het definitieve ontwerp.
Wijziging na reacties: in het eerdere ontwerp gingen we acht bomen kappen en meer nieuwe binnenstad soorten aanplanten, zodat het bomenbestand beter aansluit bij de binnenstad. Dit standpunt is iets gewijzigd. We passen nu alle bomen in die een goede toekomstverwachting hebben. Dit zorgt ervoor dat we nog vijf volwassen bomen inpassen. Er worden drie bomen gekapt. Deze drie bomen hebben momenteel al een verminderde conditie en door de graafwerkzaamheden en nieuwe inrichting kunnen ze niet blijven staan. Verder planten we negen nieuwe bomen aan in de Kleine Berg.
Waar vind ik meer informatie?
Voor vragen over de herinrichting van de Kleine Berg neem je contact op met Tom Langendijk, gemeentelijk projectmanager, e-mail t.langendijk@eindhoven.nl.
Meer informatie vind je ook in onderstaande documenten.