Om Eindhoven leefbaar, veilig, gezond en aantrekkelijk te houden én goed bereikbaar, is het Masterplan Mobiliteit 2050 opgesteld.
Onderdelen van dit Masterplan zijn verder uitgewerkt in het Raadsvoorstel Mobiliteit in Balans en in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit in Balans.
Dit langjarige programma richt zich op vier onderwerpen:
- Verkeerscirculatieplan (VCP): gefaseerd sluiten van sectorgrenzen om ruimte te maken voor levendige pleinen.
- Verbeterplan voor de Ring: kleinschalige verbeteringen en grootschalige investeringen voor verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid.
- Snelheidsverlaging: invoering van 30 km/u binnen de Ring en 50 km/u op de Ring.
- Fietsmaatregelen: aanleg en verbetering van fietspaden om het fietsnetwerk compleet te maken.
In het Uitvoeringsprogramma staat hoe we deze onderwerpen de komende jaren uitvoeren en wat de planning is voor 2026. Bij het Uitvoeringsprogramma hoort een participatiestrategie. Daarin staat hoe we omwonenden, ondernemers, belangenorganisaties en andere belanghebbenden betrekken bij de uitvoering.
Bijeenkomsten verkeerscirculatieplan Vonderkwartier
-
Op 3 en 10 november 2025 organiseerde we bijeenkomsten voor omwonenden over het Verkeerscirculatieplan (VCP) in het Vonderkwartier. Tijdens deze avonden werd ook informatie gedeeld over HOV4 en Genderwig . De bijeenkomsten begonnen met een algemene presentatie (Presentatie staat onder de tekst als pdf document).
Het Verkeerscirculatieplan laat auto’s in de toekomst anders door de stad rijden. Het doel is om het centrum rustiger, schoner en gezonder te maken. Doorgaand autoverkeer gaat voortaan via de Ring. Het gebied binnen de Ring wordt opgedeeld in meerdere sectoren (gebieden). Tussen deze sectoren komen verkeersfilters: doorsteken die alleen toegankelijk zijn voor voetgangers, fietsers, lijnbussen en hulpdiensten. Auto’s kunnen hier niet doorheen rijden.
Tijdens de bijeenkomsten presenteerden we drie mogelijke sectorgrenzen voor het Vonderkwartier. Voor elke optie verzamelden we reacties van bewoners over de voor- en nadelen en aandachtspunten. De gemeente analyseert nu alle opgehaalde informatie. Deze wordt meegenomen in het besluit over de definitieve keuze voor de sectorgrens. Dat besluit verwachten we in het voorjaar van 2026.-
Presentatie bijeenkomst 3 en 10 november (10.68 MB)
-
-
Sectorgrens 1: Over Frederika van Pruisenweg en Vonderhof
Toelichting:
- Regulier autoverkeer kan de Frederika van Pruisenweg niet oversteken.
- De bestaande afsluiting voor autoverkeer tussen Willem de Zwijgerstraat en Prinsenhof wordt opengesteld.
- De Julianastraat en Willem de Zwijgerweg worden ter hoogte van de Mauritsstraat afgesloten.
- Op enkele locaties wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd of wordt het bestaande éénrichtingsverkeer omgedraaid.
-
Sectorgrens 2a: Langs Jozef Eliasweg en Willemstraat
Toelichting:
- Op de volgende wegen kan geen regulier autoverkeer rijden:
- Willem de Rijkelaan tussen de Graaf Adolfstraat en Jozef Eliasweg.
- Op de Lodewijk Napoleonlaan tussen Bernhardplaats en Albertina van Nassaustraat
- Op de Bernhardplaats
- De Julianastraat en Willem de Zwijgerweg worden ter hoogte van de Mauritsstraat afgesloten.
- De bestaande afsluiting voor autoverkeer tussen Willem de Zwijgerstraat en Prinsenhof wordt opengesteld
- Op enkele locaties wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd of wordt het bestaande éénrichtingsverkeer omgedraaid.
- Op de volgende wegen kan geen regulier autoverkeer rijden:
-
Sectorgrens 2b: langs Jozef Eliasweg en Willemstraat
Toelichting:
- Op de volgende wegen kan geen regulier autoverkeer rijden:
- Willem de Rijkelaan tussen entree Summa en Sophia van Wurtemberglaan.
- Op de Lodewijk Napoleonlaan tussen Bernhardplaats en Albertina van Nassaustraat
- Op de Bernhardplaats
- De Julianastraat en Willem de Zwijgerweg worden ter hoogte van de Mauritsstraat afgesloten.
- De bestaande afsluiting voor autoverkeer tussen Willem de Zwijgerstraat en Prinsenhof wordt opengesteld
- Op enkele locaties wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd of wordt het bestaande éénrichtingsverkeer omgedraaid.
- Op de volgende wegen kan geen regulier autoverkeer rijden:
Verkeerscirculatieplan
Wat is het Verkeerscirculatieplan (VCP)?
Met het VCP gaan we het verkeer in de toekomst op een andere manier door de stad leiden. Doorgaand autoverkeer gaat niet meer dwars door de stad, maar wordt via de Ring en de Randweg (N2) geleid. Het VCP leidt tot minder autodrukte in het centrum en daarmee wordt het schoner en gezonder. Ook zetten we in op meer lopen, fietsen en goed openbaar vervoer. Daarnaast maken we met dit plan meer ruimte voor groen, pleinen en parken.
Waarom is het Verkeerscirculatieplan (VCP) nodig?
Eindhoven groeit. Vooral binnen de Ring. Daarom moeten we hier ruimte maken. Voor huizen en voor pleinen en parken. Maar ook voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. De auto vraagt veel ruimte. Door straten en routes aan te passen, kunnen we het binnen de Ring leefbaarder en aantrekkelijker maken. En toch bereikbaar houden.
Hoe ziet het Verkeerscirculatieplan (VCP) eruit?
- Het gebied binnen de Ring wordt vrijgemaakt van doorgaand autoverkeer, zodat het leefbaarder en aantrekkelijker wordt
- Het gebied binnen de Ring wordt opgedeeld in meerdere sectoren (gebieden). Tussen de sectoren maken we doorsteken die alleen toegankelijk zijn voor voetgangers, fietsers, lijnbussen en hulpdiensten. Niet voor auto’s. Zo’n doorsteek noemen we een verkeersfilter.
- Voor auto’s is elke sector vanaf de Ring bereikbaar. Voetgangers, fietsers, lijnbussen en hulpdiensten kunnen wel van de ene naar de andere sector.
- Alle bestemmingen (ook parkeerplaatsen) blijven bereikbaar met de auto, alleen kan de route anders worden.
Hierdoor wordt het verkeer beter geregeld en maken we ruimte voor groen, pleinen en parken. Zo blijft de stad veilig en prettig om in te wonen, werken en verblijven.
Toelichting verkeerscirculatieplan met sectorgrenzen
Er komen 4 sectorgrenzen:
- Sectorgrens 1: Genderpark, Frederika van Pruisenweg, Lodewijk Napoleonplein,
Lodewijk Napoleonlaan, Vonderweg, Lichtstraat tot aan Philips Museum - Sectorgrens 2: verloop van rivier de Dommel vanaf de Boutenslaan tot aan het Van
Abbemuseum - Sectorgrens 3: het verloop van het spoor ten oosten van de voetgangerstunnel onder het
spoor bij de Piazza - Sectorgrens 4: de Kloosterdreef, Woenselse Markt, Kruisstraat en Lardinoisstraat
Vanaf wanneer is doorgaand autoverkeer binnen de Ring niet meer mogelijk?
Het gebied binnen de Ring wordt opgedeeld in vier sectoren (gebieden). Tussen de sectoren maken we doorsteken die alleen toegankelijk zijn voor voetgangers, fietsers, lijnbussen en hulpdiensten. Niet voor auto’s. Zo’n doorsteek noemen we een filter. Tussen 2026 en 2031 worden de filters ingevoerd. Op het onderstaande plaatje zie je wanneer welke doorsteek voor autoverkeer niet meer mogelijk is. Voor auto’s blijft elke sector vanaf de Ring bereikbaar.
Toelichting planning invoering sectorgrenzen Verkeerscirculatieplan
- In 2026 is er een filter op de Paradijslaan, Jan Smitzlaan, Ruusbroecklaan.
- In 2027 komen er wijkmaatregelen op de Hoogstraat en in het Vonderkwartier.
- In 2029 komt er een filter op de Emmasingel en de Willemstraat (west)
- In 2030 komen er wijkmaatregelen op Kruisstraat Woensel en in Tongelre. Er komt een filter op de Wal/Stadhuisplein, en een filter op de Doctor Schaepmanlaan
- In 2031 komt er een filter bij de Vestdijktunnel-18 Septemberplein en komt er een filter bij Fellenoord.
Vanaf 2029 kan autoverkeer binnen de Ring de volgende sectorgrens niet meer passeren: Genderpark, Frederika van Pruisenweg, Lodewijk Napoleonplein, Lodewijk Napoleonlaan, Vonderweg, Lichtstraat tot aan Philips Museum.
Vanaf 2030 kan autoverkeer binnen de Ring de volgende sectorgrens niet meer passeren: verloop van rivier de Dommel vanaf de Boutenslaan tot aan het Van Abbemuseum.
Vanaf 2031 kan autoverkeer binnen de Ring de volgende twee sectorgrenzen niet meer passeren: ten eerste, het verloop van het spoor ten oosten van de voetgangerstunnel onder het spoor bij de Piazza en ten tweede de Kloosterdreef, Woenselse Markt, Kruisstraat en Lardinoisstraat.
Wordt het straks lastiger om met de auto in de stad te komen?
Alle bestemmingen binnen de Ring (ook parkeerplaatsen) blijven met de auto bereikbaar. Alleen de routes kunnen anders worden.
Omdat we investeren in onder andere betere fietspaden, meer fietsenstallingen en betere busverbindingen, wordt het straks makkelijker om met ander vervoer naar de stad te komen.
Als je niet met de auto bent, kun je je dan wel onbeperkt door het gebied binnen de Ring verplaatsen?
Het gebied binnen de Ring wordt opgedeeld in vier sectoren (gebieden). Als je niet met de auto bent, kun je je onbeperkt door het gebied binnen de Ring verplaatsen. Tussen de sectoren maken we namelijk doorsteken (filters) die alleen toegankelijk zijn voor voetgangers, fietsers, lijnbussen en hulpdiensten. De gemeente denkt na voor welke groepen er nog meer een uitzondering wordt gemaakt.
Op welke plekken binnen de Ring ontstaat er meer ruimte voor groen, pleinen en parken?
Die plekken zijn:
- Fellenoord
- 18 Septemberplein-Stationsplein Zuid
- Stadhuisplein
- Emmasingel (bij Philips Museum)
- Vonderweg (bij Philips Stadion)
Hoe deze plekken met meer groen, pleinen en parken eruit gaan zien, kun je hieronder bekijken.
Wat verandert er aan de maximumsnelheid binnen de Ring?
Op alle invalswegen binnen de Ring mag je straks maximaal 30 kilometer per uur rijden. Dat is dezelfde maximumsnelheid als de woonstraten. De invalswegen gaan we wel anders inrichten dan de woonstraten. Hierdoor blijft het verkeer voornamelijk via de invalswegen rijden.
Waarom wordt de snelheid verlaagd?
Een lagere snelheid heeft een positief effect op de verkeersveiligheid en de leefbaarheid, is beter voor luchtkwaliteit en zorgt voor minder geluidsoverlast.
Wanneer wordt de snelheid aangepast binnen de Ring?
De planning is om de snelheid op alle wegen binnen de Ring in 2027 tegelijk aan te passen. Behalve de Kennedylaan en de Dorgelolaan. Deze straten zijn onderdeel van planning van het nieuwe busstation.
Worden inwoners en belanghebbenden betrokken bij de uitwerking van het Verkeerscirculatieplan?
In mei 2025 heeft de gemeenteraad het Verkeerscirculatieplan vastgesteld. Dit is een plan op hoofdlijnen dat we nu meer in detail gaan uitwerken. Bij de uitwerking worden inwoners en belanghebbenden uit de wijken binnen de Ring betrokken. De planning stemmen we ook af op de andere (bouw)plannen in het gebied binnen de Ring. En op de maatregelen die we op de Ring gaan nemen.
Verbeterplan voor de Ring
Waarom is een Verbeterplan voor de Ring nodig?
Door het Verkeerscirculatieplan wordt de Ring steeds belangrijker in de verdeling van het autoverkeer en de bereikbaarheid van de stad. Daarom werken we ook aan een Verbeterplan voor de Ring.
Wat is het Verbeterplan voor de Ring?
Door alle ontwikkelingen speelt de Ring een steeds belangrijkere rol in de verdeling van het autoverkeer en de (auto)bereikbaarheid van de stad. Met een Verbeterplan gaan we de Ring versterken. In dit plan doen wij voorstellen voor bijvoorbeeld betere doorstroming van het autoverkeer, meer verkeersveiligheid en goede oversteekbaarheid. Ook is er aandacht voor de leefbaarheid in de aanliggende buurten van de Ring.
Wat willen we bereiken met het Verbeterplan?
Met het Verbeterplan voor de Ring willen we de veiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid verbeteren. Daarbij houden we rekening met historische waarde van de Ring, de herkenbaar als Rondweg en de inpassing in de stadsdelen.
Zorgt het Verbeterplan voor een betere verkeersveiligheid?
Voor het Verbeterplan onderzoeken we ook maatregelen die ervoor zorgen dat de Ring veiliger wordt. Zodat voetgangers, fietsers en openbaar vervoer goed kunnen oversteken. We kijken daarbij ook naar de deelconflicten. Hierbij krijgen voetgangers en fietsers die rechtdoor gaan tegelijk groen met afslaand gemotoriseerd verkeer.
Daarnaast staan in het Verbeterplan ook maatregelen voor een betere doorstroming. En voor een betere leefbaarheid in de wijken rondom de Ring.
Wat verandert er aan de maximumsnelheid op de Ring?
De maximumsnelheid op de Ring wordt verlaagd naar 50 kilometer per uur. Behalve op de Ring tussen de J.F. Kennedylaan en Eisenhowerlaan. Daar blijft het 70 kilometer per uur. Dat komt omdat dit deel van de Ring een belangrijke verkeersroute is die is afgestemd tussen de regio, provincie en het Rijk. Het behouden van 70 kilometer per uur zorgt voor een efficiënte doorstroming van doorgaand verkeer zonder andere wijken te belasten.
Waarom wordt de snelheid op de Ring verlaagd?
Een lagere snelheid heeft een positief effect op de verkeersveiligheid en leefbaarheid, is beter voor luchtkwaliteit en zorgt voor minder geluidsoverlast.
Daarnaast wordt het minder aantrekkelijk om over Ring te rijden, waardoor het autoverkeer meer gebruik gaat maken van de Randweg (N2 en A2).
Wanneer wordt de snelheid op de Ring aangepast?
De planning werken we op dit moment verder uit. Daarbij stemmen we de invoering van de verlaging van de snelheid op de Ring af op de plannen binnen de Ring.
Is er voldoende ruimte op de Randweg (N2/A2) om het extra verkeer van de Ring te verwerken?
Ja, daar is voldoende ruimte voor. De eventuele knelpunten die er ontstaan pakt de gemeente samen met Rijkswaterstaat op.
Wat wordt er op korte termijn aangepast op de Ring?
Op de korte termijn (2025-2030) gaan we in ieder geval het volgende aanpassen op en rond de Ring:
- Aanpassing aansluiting Ring – Leenderweg: er komt een tweede linksafstrook vanaf de Ring de Leenderweg in. Tegelijk wordt de Leenderweg heringericht.
- Aanpassing Hugo van der Goeslaan: we verbeteren de verkeersveiligheid bij de DAF-poort. Hier zorgen aparte rijbanen voor verschillende soorten verkeer voor een betere doorstroming.
- Geplande ongelijkvloerse kruising Karel de Grotelaan – Ring (HOV4): er komt een nieuwe ongelijkvloerse kruising om het autoverkeer op de Ring beter te laten doorstromen. Dat zorgt er ook voor dat het openbaar vervoer met minder oponthoud over de HOV4 kan rijden.
- Geplande ongelijkvloerse fietstunnel Beemdstraat: er komt een nieuwe fietstunnel om fietsers veiliger te laten oversteken. Daarmee stroom ook het autoverkeer beter door.
Wat wordt er op lange termijn aangepast op de Ring?
De gemeente Eindhoven onderzoekt hoe de Ring op vijf drukke plekken veiliger en beter bereikbaar kan worden. Deze plannen zijn nog niet definitief. Ze vragen om verder onderzoek, zorgvuldige afstemming met andere projecten en grote investeringen. De uitvoering hangt af van andere ontwikkelingen in de stad, zoals woningbouw, infrastructuur en gebiedsontwikkeling.
Hieronder een kort overzicht van de vijf locaties:
- Kloosterdreef – Ring
Er wordt gekeken naar een ongelijkvloerse kruising. Dit zorgt voor een betere doorstroming op de Ring en meer veiligheid voor fietsers en voetgangers. De uitvoering kan pas starten na afronding van de bouwwerkzaamheden in het Stationsgebied-Noord. Kleine verbeteringen kunnen wel eerder worden uitgevoerd. - Nieuwe Fuutlaan – Tongelresestraat – Hobbemastraat
Een ongelijkvloerse aansluiting verbindt de Nieuwe Fuutlaan met de Ring. We maken in het ontwerp zoveel mogelijk gebruik van de bestaande ongelijkvloerse kruising. Deze wordt gecombineerd met verbeteringen aan de Tongelresestraat en Hobbemastraat, zodat verkeer beter wordt gespreid en de leefbaarheid in de wijk toeneemt. - Kanaalzone – Geldropseweg
Voor deze locatie is uitgebreid onderzoek nodig naar toekomstige verkeersstromen en ruimtelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw, bedrijventerreinen en het Kanaalpark. Ook wordt gekeken naar de cultuurhistorische waarde van het gebied. - St. Bonifaciuslaan – Heezerweg – Leenderweg – Aalsterweg
De Ring loopt hier door een dichtbebouwde woonwijk. Een ongelijkvloerse oplossing zou de veiligheid en leefbaarheid verbeteren, maar de haalbaarheid moet nog worden onderzocht. Aanpassingen in de verkeersstructuur zijn nodig om de doorstroming te verbeteren en verkeersdrukte in de woonwijken te verminderen. Ook willen we meer ruimte geven aan fietsers en voetgangers. Kleinschalige verbeteringen worden al eerder uitgevoerd. - Strijps Bultje
Hoewel dit knelpunt niet officieel onder het Verbeterplan valt, is aanpassing binnen acht jaar noodzakelijk vanwege de technische staat van het viaduct. De oplossing wordt meegenomen in de bredere aanpak van de Ring en de ontwikkeling van Strijp-S en Strijp-T.
Worden inwoners en belanghebbenden bij de uitwerking van de plannen betrokken?
In mei 2025 heeft de gemeenteraad het Verbeterplan voor de Ring vastgesteld. Dit is een plan op hoofdlijnen dat we nu meer in detail gaan uitwerken. Bij de uitwerking worden inwoners en belanghebbenden uit de wijken op en rond de Ring betrokken. We stemmen de planning van het Verbeterplan Ring af op die van het Verkeerscirculatieplan.
Snelheidsverlaging
Waarom is een snelheidsverlaging nodig?
In Eindhoven willen wij dat iedereen veilig is en zich ook veilig voelt in het verkeer. We gaan voor een stad zonder verkeerslachtoffers. Ieder slachtoffer is er één te veel. Snelheid speelt hierin een belangrijke rol. Bij lagere snelheden neemt de kans op ongevallen af en is de impact van de ongevallen veel minder groot. Ook draagt snelheidsverlaging bij aan minder geluidsoverlast en verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving.
Waar gaan we de snelheid verlagen?
Op alle wegen binnen de Ring wordt 30 km/uur de maximumsnelheid. Op de Ring verlagen we de snelheid van 70 km/uur naar 50 km/uur.
Voor een aantal straten geldt een uitzondering. Binnen de Ring blijft op de J.F. Kennedylaan en de Dorgelolaan de snelheid voorlopig 50 km/uur. Dit past beter bij deze wegen; gescheiden rijbanen, twee rijstroken in beide richtingen en vrij liggende fietspaden. Met de Ontwikkelvisie Fellenoord gaan we na 2035 ook deze wegen opnieuw inrichten. Daarna verlagen we ook hier de snelheid.
Op de Ring geldt een uitzondering voor de Ring Noordoost tussen de J.F. Kennedylaan en de Eisenhouwerlaan (N260). Dit deel van de Ring is onderdeel een regionale hoofdroute tussen de A50 en Helmond en blijft daarom 70 km/uur.
Wanneer wordt de snelheid verlaagd binnen de Ring en wanneer op de Ring?
In het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit in Balans is vastgelegd we in 2027 binnen de Ring de snelheid verlagen naar 30 km/uur. En op de Ring naar 50 km/uur. Het exacte moment in 2027 is nog niet bekend. Dit wordt in de komende periode verder uitgewerkt.
Wat wordt er gedaan aan de inrichting van de weg bij het verlagen van de snelheid?
Op wegen waar we de snelheid gaan verlagen, nemen we maatregelen die passen bij de nieuwe snelheid en de functie van de weg. Naast bebording en markering zijn dat bijvoorbeeld ook snelheidsremmende maatregelen zoals drempels. Een volledige herinrichting is pas aan de orde bij groot onderhoud aan de weg.
Waar vind ik meer informatie over de snelheidsverlaging?
Meer informatie vind je op: Snelheidsverlaging binnen de bebouwde kom | Gemeente Eindhoven
Fietsmaatregelen
Waarom zijn fietsmaatregelen nodig?
Om Eindhoven bereikbaar en leefbaar te houden, moeten we vaker kiezen voor de fiets. Dat is niet alleen gezond, maar ook belangrijk voor het slagen van de mobiliteitstransitie. Waarom zijn fietsmaatregelen nodig?:
- Groei opvangen met lopen en fietsen
Het aantal verplaatsingen in de stad neemt toe. Steeds meer mensen wonen dichter bij elkaar en bij voorzieningen. Daardoor ontstaan automatisch meer korte ritten. Ideaal om lopend of fietsend af te leggen. - Een stad op maat voor de fiets
Eindhoven heeft de juiste schaal om veel bestemmingen snel en gemakkelijk met de fiets te bereiken. Met goede fietsmaatregelen zorgen we dat we deze voordelen optimaal benutten. - Alles is dichtbij
Wij zetten in op een stad waar alles dichtbij is: Eindhoven als 15-minutenstad, waar alle dagelijkste voorzieningen binnen 15 minuten fietsend of lopend te bereiken zijn. - Gezond en duurzaam
Meer fietsen betekent minder drukte op de weg, schonere lucht en een fittere stad.
Welke fietsmaatregelen gaan we nemen?
De belangrijkste fietsmaatregelen voor de komende jaren zijn:
• Het aanpakken/verbreden van ontbrekende schakels in het fietsnetwerk (bijvoorbeeld Wolvendijk, Churchillaan, Galileistraat).
• Het verbeteren van onveilige fietsoversteken (rotonde Beemdstraat, fietsoversteek Floraplein).
• Het maken van voldoende veilige plekken om fietsen te stallen.
Hoe zijn inwoners en andere belanghebbenden betrokken?
In het participatieverslag ‘VCP en Ring’ is beschreven hoe
(vertegenwoordigers van) inwoners, ondernemers en belangenorganisaties
eerder zijn betrokken bij het raadsvoorstel
Verkeerscirculatieplan Eindhoven binnen de Ring en Verbeterplan Ring.
In de participatiestrategie bij het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit in Balans
staat hoe we omwonenden, ondernemers, belangenorganisaties en andere
belanghebbenden gaan betrekken bij de uitvoering.
Waar vind ik meer informatie over fietsen in Eindhoven?
Meer informatie vind je op: fietsen in Eindhoven.
Meer informatie
Hoe worden weggebruikers op de hoogte gebracht van de veranderingen?
Bij werkzaamheden worden omleidingen en alternatieve routes aangegeven. Ook worden zij geïnformeerd via het platform Open Eindhoven, social media, routenavigatiesystemen en aangepaste bebording en bewegwijzering op straat.
Hoe krijg ik meer informatie?
Heb je vragen of opmerkingen, mail dan gerust naar mobiliteit2050@eindhoven.nl.